Thursday, July 22, 2010

Perpaduan Kaum Dalam Hidup Kami




Hidup di negeri Sarawak yang terdiri daripada rakyat berbilang etnik amat menyeronokkan, terutamanya kehidupan di alam persekolahan. Rakan-rakan kami semuanya berbilang etnik seperti Kenyah, Kayan, Lun Bawang, Iban, Kadazan, dan tidak lupa juga 3 kaum terbesar di negara kita iaitu Cina, Melayu, dan India. Persahabatan yang terjalin mesra kini hampir mencecah 4 tahun.

Setiap kali ada perayaan kaum seperti Tahun Baru Cina, Hari Gawai, Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, dan Hari Natal. Kami semua akan berganding bahu untuk membuat persiapan meskipun kami berlainan kaum. Ini memberi peluang kepada kami untuk lebih mengenali adat dan budaya kaum lain. Malah, kami juga selalu meminjam baju tradisional kaum lain untuk digayakan. Ianya seronok berpeluang memakai pelbagai baju tradisional kerana tidak ramai yang memepunyai peluang emas seperti ini.






Dalam persahabatan kami, perselisihan faham tidak dapat dielakkan. Namun, sikap toleransi dan hormat kami terhadap rakan yang lain telah memudahkan kami untuk menyelesaiankan persengketaan kami. Kami sentiasa tolong-menolong di kala kesusahan dan bersuka bersama di kala kesenangan. Kami sentiasa menghormati adat dan budaya kaum lain untuk mengelakkan sebarang salah faham. Kami berharap yang generasi kami dan yang seterusnya akan memelihara warisan budaya kami sehingga bila-bila pun demi negara kami yang tersayang, Malaysia.

No comments:

Post a Comment